Pages

Sejarah Hari Bumi

Oleh Senator Gaylord Nelson, Pengasas Hari Bumi 


Apa tujuan Hari Bumi diadakan? Bagaimana ia bermula? Ini adalah soalan yang paling banyak ditanya kepada saya.

Sebenarnya, idea untuk Hari Bumi berkembang selepas tujuh tahun bermula tahun 1962. Selama beberapa tahun, begitu meresahkan saya apabila melihat keadaan persekitaran kita yang hanya berkisar tentang isu dalam politik negara. Akhirnya, pada bulan November 1962, sebuah idea terlintas di fikiran saya, sebuah virtual mudah untuk menempatkan persekitaran ke dalam pusat perhatian "politik" dan untuk semua. Idenya adalah untuk memujuk Presiden Kennedy untuk memberikan perhatian terhadap masalah ini. Saya terbang ke Washington untuk membincangkan cadangan itu dengan Attorney General Robert Kennedy, yang menyukai idea itu begitu juga Presiden. Presiden memulakan lima hari itu dengan persidangan sebelas negara tentang pemuliharaan pada bulan September 1963. Bagaimanapun persidangan ini tidak berjaya dalam menempatkan masalah ke dalam agenda politik nasional. Namun, itu adalah benih idea yang pada akhirnya menjadi bunga iaitu Hari Bumi. 

Saya terus bercakap tentang isu-isu persekitaran untuk khalayak di sekitar dua puluh lima negara. Masalah persekitaran tidak hanya boleh ditemui dalam agenda politik bangsa. Tidak kepada orang-orang yang bersangkutan sahaja.

Selepas persidangan Presiden Kennedy, saya masih berharap untuk beberapa idea yang akan mendorong persekitaran ke dalam arus utama politik. Enam tahun  sebelum idea terjadinya Hari Bumi pada persidangan pemuliharaan berbicara ke Barat di musim panas 1969. Pada saat itu, anti-Perang Vietnam berdemonstrasi dengan menyebut "kita ajar" telah menyebar ke kampus-kampus perguruan tinggi di seluruh dunia. Tiba-tiba, idea itu mempengaruhi saya - mengapa tidak mengorganisasi protes akar umbi yang sangat besar atas apa yang terjadi pada lingkungan kita?


Saya puas sekiranya kita boleh menghasilkan sebuah demonstrasi yang akan memaksa masalah ini ke dalam arus politik dengan menggunakan tenaga mahasiswa. Ini adalah perjudian yang besar, tetapi patut dicuba. 

Pada sebuah persidangan di Seattle pada bulan September 1969, saya mengumumkan bahawa pada musim bunga tahun 1970 akan ada demonstrasi akar umbi secara nasional atas nama lingkungan dan setiap orang dijemput untuk menyertai. Perkhidmatan kawat membawa cerita dari pantai ke pantai. Orang-orang Amerika akhirnya mempunyai forum untuk menyampaikan keprihatinannya terhadap apa yang berlaku pada tanah, sungai, tasik, dan udara - dan mereka melakukannya dengan antusiasme yang spektakuler

Lima bulan sebelum Hari Bumi, pada 30 November 1969, The New York Times menyiarkan rencana panjang oleh Gladwin Hill yang melaporkan perkembangan persekitaran yang menghairankan berkenaan demontrasi yang akan diadakan.

Jelas bahawa kami menuju kejayaan di Hari Bumi. Hal itu juga jelas bahawa kegiatan akar umbi telah berkembang dengan jayanya. Pada pertengahan Januari, tiga bulan sebelum Hari Bumi, John Gardner, Pengasas Common sebab, memberi ruang sementara untuk pejabat pusat, Washington DC. Saya kakitangan pejabat dengan mahasiswa dan Denis Hayes dipilih sebagai penyelaras aktiviti.

Hari Bumi bekerja kerana respon spontan di peringkat akar umbi. Kami tak punya waktu atau sumber-sumber daya untuk menetapkan 20 juta demonstrasi dan ribuan sekolah dan komuniti tempatan yang telah menyertai. Itu adalah hal yang luar biasa tentang Hari Bumi. Ianya terancang dengan sendiri.

btemplates

2 comments:

NichKhun said...

test ~

millo said...

tq mengetest..bleh komen dh skrg

Post a Comment